Ποιηση κατ' αρχην

Ποίημα πρώτο - Μάιος 2018 Μόνον τρελός! Μόνον ποιητής!  του F. Nietzsche - σχόλιο Χ. Γιαννουλάκη

Θα ξεκινήσουμε με τον καταπληκτικό διθύραμβο του Νίτσε Μὀνον τρελός! Μόνον ποιητής! σε μετάφραση του Ν. Τζαβάρα, σε ένα απόσπασμα που είναι υπό έκδοση. Στον διθύραμβο, έχουμε τη σύλληψη του τρελού και του ποιητή ως αυτών που τολμούν να κοιτάξουν προς την άβυσσο της ανθρώπινης ψυχής δίχως να καταφεύγουν στο προσωπείο του “προβάτου” με την “αποβλάκωση” που συνεπάγεται…

Θα ακολουθήσουμε στην επιλογή αυτή τον Ν. Τζαβάρα για δυο λόγους: Α) Πρωτίστως γιατί η αγάπη του για την ποίηση μαζί με τη φροντίδα του για τον πάσχοντα από τρέλα συνάνθρωπο και τη γνώση του επί του αντικειμένου αυτού τον οδηγούν στην εξαιρετική επιλογή και μετάφραση του ποιήματος ενός εμβληματικού φιλοσόφου που η σκέψη του πριν βυθιστεί στην τρέλα είχε αναφερθεί σε πεδία που ενδιαφέρουν την ψυχαναλυτική σκέψη με εξαιρετική οξύνοια. Μέσω του έργου του Nietzsche μπορούμε να έρθουμε όσο το δυνατόν πλησιέστερα σε ανθρώπινες ψυχικές καταστάσεις που αναπαριστώνται δύσκολα εντός και διαμέσου του λόγου.

Β) Δεύτερον, γιατί η δημιουργία του τμήματος αυτού της ιστοσελίδας ακολουθεί χρονικά την έκδοση του βιβλίου του Ν. Τζαβάρα "Τα Λόγια της Τρέλας" (Τζαβάρας, εκδόσεις Ίνδικτος) καθώς και τις βραδιές ποίησης που οργάνωσε με την προτροπή του ο κλάδος Ψυχιατρική και Τέχνη της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρείας τις δυο τελευταίες χρονιές. Ο Ν. Τζαβάρας ανθιστάμενος στην εξιδανίκευση του ψυχαναλυτή έως τη θέση του “ μνηστήρα της Αλήθειας” αφήνει στο βιβλίο του την ίδια την Τρέλα να μιλήσει για τον εαυτό της, αποφεύγοντας την παγίδα της υπερφίαλης διεκδίκησης κατοχής της Αλήθειας που μέσα στην άγνοιά της περιγελά και απαξιώνει τον ποιητή:

"Εσύ ο μνηστήρας της Αλήθειας, εσύ; " έτσι περιγελούσαν

Όχι! Μόνον ένας ποιητής! (Από τον παρακάτω διθύραμβο του Friedrich Nietzsche, Τζαβάρας, σ. 35)

Friedrich Nietzsche 

Διθύραμβοι για τον Διόνυσο

Μόνον τρελός! Μόνον ποιητής!

(Μετάφραση Ν. Τζαβάρας)

Μές στο διάφωτο αέρα

όταν αναβλύζει προς τη γη

η δροσιά που παρηγορεί,

αόρατη, και άηχη

- γιατί η παρηγορήτρια δροσιά φοράει

τα λεπτά σαντάλια όσων ήπια παρηγορούν -

τότε θυμάσαι, θυμάσαι εσύ φλογερή καρδιά

το πόσο κάποτε διψούσες

για τα δάκρυα του ουρανού και τις σταγόνες της δροσιάς,

πόσο διψούσες καμένη και κουρασμένη,

καθώς πάνω στα κίτρινα μονοπάτια της χλόης

μέσα από τα μαύρα δένδρα σε τριγύριζαν

τα μοχθηρά βραδινά βλέμματα του ήλιου,

χαιρέκακοι εκτυφλωτικοί ήλιοι.

«Εσύ ο μνηστήρας της Αλήθειας – εσύ;» έτσι περιγελούσαν

Όχι! Μόνον ένας ποιητής!

Ένα θηρίο, ύπουλο, αρπακτικό, υφέρπον,

που πρέπει να ψεύδεται,

που πρέπει ηθελημένα , συνειδητά να ψεύδεται,

για λεία άπληστος

πολύχρωμός μασκοφόρος

εσύ ο ίδιος μάσκα

εσύ ο ίδιος λεία του εαυτού σου,

αυτά – της Αλήθειας μνηστήρας;….

Μόνον τρελός! Μόνον ποιητής!

Μιλώντας μόνον ποικιλόχρωμα,

με πολύχρωμα λόγια μιλώντας μέσα από τις μάσκες των τρελών,

αναδεικνυόμενος χάρη σε κίβδηλες γέφυρες από λέξεις,

χάρη στα ψεύδη/ουράνιο τόξα

σεργιανίζοντας, εδώ και κει σερνάμενος

ανάμεσα σε κάλπικους ουρανούς-

Μόνον τρελός! Μόνον ποιητής!

  

Ή όμοιος με τον αητό, που κοιτά για πολύ,

για πολύ με ακλόνητο βλέμμα στους γκρεμούς

στους δικούς του γκρεμούς…

ω πως εδώ στροβιλίζονται στα βάθη,

κάτω μακριά, στα έγκατα

πάντοτε προς την βαθύτερη άβυσσο! -

Τότε,

ξαφνικά,

πετώντας κατευθείαν

με γυμνή ορμή

να πέφτεις με λαιμαργία

πάνω σε πρόβατα,

και να, με λαγνεία να τα θες,

να στρέφεσαι με μήνη ενάντια σε κάθε προβάτου την ψυχή,

με λυσσασμένη μήνη ενάντια σε κάθε τι που σε κοιτάζει,

ενάντια σε κάθε τι ενάρετο, το αρνίσιο, κατσαρομάλικο,

αποβλακωμένο από το αρνίσιο γάλα/καλόβουλο…

Λοιπόν,

οι πόθοι του ποιητή

είναι πόθοι αητού, πόθοι πάνθηρα,

είναι οι δικοί σου πόθοι κάτω από χιλιάδες προσωπεία,

εσύ ο Τρελός! εσύ ο Ποιητής!...

Εσύ με το βλέμμα σου ριγμένο στον άνθρωπο

όπως στον Θεό σαν αρνί -,

τον Θεό να ξεσχίζεις μέσα στον άνθρωπο

όπως τ’ αρνί μέσα στον άνθρωπο,

και καταξεσχίζοντας να γελάς-

αυτό, αυτό είναι η ευδαιμονία σου,

ενός πάνθηρα, ενός αετού η ευδαιμονία,

η ευδαιμονία ενός Τρελού και Ποιητή! …

Μές στο διάφωτο αέρα

όταν πια το δρεπάνι του φεγγαριού

γλιστράει, φθονώντας

πράσινο ανάμεσα στις πορφύρες,

- εχθρός της μέρας

κρυφά θερίζοντας στο κάθε βήμα

τριαντάφυλλα/αιώρες

ως να βυθισθούν,

να βουλιάξουν ωχρά στη νύχτα:

όμοια και εγώ κάποτε βούλιαζα

πέρα από την αλήθεια/παραφροσύνη μου,

πέρα από τις λαχτάρες των ημερών μου,

κουρασμένος από τη μέρα, άρρωστος του ήλιου,

-βυθιζόμουνα μακριά, ακολουθώντας το βράδυ και τις σκιές,

διψασμένος και καμένος

από μία αλήθεια

-μπορείς ακόμη να θυμηθείς, θυμάσαι, φλεγόμενη καρδιά,

πόσο τότε διψούσες; -

ότι ήμουν εξόριστος

από κάθε αλήθεια!

Μόνον τρελός! Μόνον ποιητής!

Ποίημα δεύτερο - Ιούνιος 2018 Η Γυναίκα της Ζάκυθος του Δ. Σολωμού - σχόλιο της Χ. Γιαννουλάκη

Διονύσιος Σολωμός

                                     Η Γυναίκα της Ζάκυθος

Κεφάλαιο Δεύτερο

                              Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΗΣ ΖΑΚΥΝΘΟΣ 

                  Ο IΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣ ΠΟΛΕΜΑΕΙ ΝΑ ΠΑΡΗΓΟΡΗΘΕΙ 

  1. 1. Το λοιπόν το κορμί της γυναικός ήτανε μικρό και παρμένο, 
  2. 2. και το στήθος σχεδόν πάντα σημαδεμένο από τές αβδέλλες που έβανε για να ρουφήξουν το τηχτικό, και από κάτου εκρεμόντανε δύο βυζιά ωσάν καπνοσακούλες.
  3. 3. Και αυτό το μικρό κορμί επερπατούσε γοργότατα, και οι αρμοί της εφαινόντανε ξεκλείδωτοι. 
  4. 4. Είχε το μούτρο της τη μορφή του καλαποδιού, και έβλεπες ένα μεγάλο μάκρο αν εκύτταζες από την άκρη του πηγουνιού ως την άκρη του κεφαλιού,
  5. 5. εις την οποία ήτανε μιά πλεξίδα στρογγυλοδεμένη και από πάνου ένα χτένι θεόρατο.
  6. 6. Και όποιος ήθελε σιμώσει την πιθαμή για να μετρήσει τη γυναίκα, ήθελ' εύρει το τέταρτο του κορμιού στο κεφάλι.
  7. 7. Και το μάγουλό της εξερνούσε σάγριο, το όποιο ήταν πότε ζωντανό και πότε πονιδιασμένο και μαραμένο. 
  8. 8. Και άνοιγε κάθε λίγο ένα μεγάλο στόμα για ν' αναγελάσει τους άλλους, και έδειχνε τα κάτου δόντια τα μπροστινά μικρά και σάπια, που εσμίγανε με τα απάνου πούτανε λευκότατα και μακρία.
  9. 9. Και μόλον πόυτανε νιά, οι μηλίγγοι και το μέτωπο και τα φρύδια και η κατεβασιά της μύτης γεροντίστικα.
  10. 10. Πάντα γεροντίστικα, όμως ξεχωριστά όταν ακουμπούσε το κεφάλι της εις το γρόθο το δεξή μελετώντας την πονηριά. 
  11. 11. Και αυτή η θωριά η γεροντίστικη ήτανε ζωντανεμένη από δύο μάτια λαμπρά και ολόμαυρα, και το ένα ήτανε ολίγο αλληθώρικο, 
  12. 12. και εστριφογυρίζανε εδώ και εκεί γυρεύοντας το κακό, και το βρίσκανε και όπου δεν ήτουν.
  13. 13. Και μες στα μάτια της άστραφτε ένα κάποιον τι που σ' έκανε να στοχασθείς ότι, η τρελάδα ή είναι λίγο που την άφησε ή κοντεύει να την κυτριμίσει. 
  14. 14. Και τούτη ήταν η κατοικία της ψυχής της της πονηρής και της αμαρτωλής. 
  15. 15. Και εφανέρωνε την πονηρία και μιλώντας και σιωπώντας.
  16. 16. Και όταν εμιλούσε κρυφά για να βλάψει τη φήμη του ανθρώπου, έμοιαζε η φωνή της με το ψιθύρισμα του ψαθιού πατημένου από το πόδι του κλέφτη. 
  17. 18. Και όταν εμίλειε δυνατά, εφαινότουνα η φωνή της εκείνη όπου κάνουν οι άνθρωποι για να αναγελάσουν τους άλλους. 
  18. 19. Και μολοντούτο, όταν ήτουν μοναχή, επήγαινε στον καθρέφτη, και κοιτώντας εγέλουνε κ' έκλαιε, 
  19. 20. και εθάρρειε πως είναι η ωραιότερη απ' όσες είναι στα Εφτάνησα. 
  20. 21. Και ήταν για να χωρίζει ανδρόγυνα και αδέλφια επιδέξια σαν το Χάρο. 
  21. 22. Και όταν έβλεπε στον ύπνο της το ωραίο κορμί της αδελφής της εξύπναε τρομασμένη. 
  22. 23. Ο φθόνος, το μίσος, η υποψία, η ψευτιά τής ετραβούσανε πάντα τα σωθικά, 
  23. 24. Σαν τα βρωμόπαιδα της γειτονιάς τα βλέπεις ξετερολοϊσμένα και λερωμένα να σημαίνουν τα σήμαντρα του πανηγυριού και βουρλίζουν τον κόσμο.
  24. 25. Αλλά μιλώντας πάντα για τα κακά των άλλων γυναικών έσωσε ο νους της και επυρώθηκε, 
  25. 26. και αισθανότουνα μία κάποια γλυκάδα εις το να τα ξαναμελετάει μονάχη της. 
  26. 27. Μολοντούτο εβαστιότουνα από τα κακά έργατα. 
  27. 28. Αλλά επειδή αγρίκουνε που τήν έλεγαν άσχημη, εβλάφθηκε η φιλαυτία της και εκριμάτισε και στο τέλος δεν είχε κράτο κτλ.

 

                                                                  Σχόλιο: Χρυσή Γιαννουλάκη

«Αλλά επειδή αγρίκουνε που την έλεγαν άσχημη, εβλάφθηκε η φιλαυτία της και εκριμάτισε και στο τέλος δεν είχε κράτο κτλ.» 

Δεν χρειάζεται κάτι περισσότερο για την ενσυναίσθηση του ναρκισσιστικού πλήγματος και της  δολοφονικής λύσσας στην οποία οδηγεί. Ο Σολωμός μας προσφέρει μια μορφή της Κακίας, της άκρατης Σεξουαλικότητας και της Έχθρητας για την Πατρίδα που μπορεί να εμπλουτίσει την κατανόηση μας για παθολογίες του τύπου του Νάρκισσου, συμπληρώνοντας τον αρχαίο μύθο με σύγχρονες του μορφές. Η γυναίκα της Ζάκυθος δεν βλέπει στον καθρέφτη του νερού τον καλύτερο κόσμο ή τον εαυτό της που θέλει να αγκαλιάσει όπως ο Νάρκισσος  τον είδωλό του ή τη Ναρκισσούλα (όπως αναφέρει στις δυο εκδοχές του μύθου ο Παυσανίας στα Βοιωτικά). Βλέπει στον καθρέφτη την αδελφή της (ήγουν τον εαυτό της) με όλη την καταστροφικότητα και την μάνητα της ψυχής της και θέλει να την αγκαλιάσει φονικά. 

 Στον αντίποδα της ρομαντικής τρέλας, η  ιδιοφυία του Σολωμού τον οδήγησε να αποδώσει ποιητικά την πιο ανοίκεια και τρομακτική μορφή της τρέλας.Στο παραπάνω απόσπασμα, περιγράφεται το σώμα της ως αηδιαστικό σώμα φρικαλέας μάγισσας με άκρατες σεξουαλικές ορέξεις. Όπως έχει υπογραμμίσει σε προφορική του ανακοίνωση ο Ν. Τζαβάρας, η γυναίκα της Ζάκυθος είναι η περισσότερο σεξουαλική φυσιογνωμία του Σολωμικού έργου, Και συμπληρώνει στο σολωμικό έργο  τις ανέγγιχτες κόρες, που κατά καβαφικό τρόπο, πεθαίνουν νέες. 

 Στη Γυναίκα της Ζάκυθος υπάρχει μια γυναίκα Θεά (η Μητέρα της ναρκισσιστικής φάσης;) που όμως δεν μπορεί να λειτουργήσει ιαματικά για την κακιά γυναίκα  γιατί η ίδια η κακία της έχει διώξει μακριά το ιερό στοιχείο. Η Θεά παρουσιάζεται σε ένα όραμα, μια  πραγματική οπτασία, στολισμένη με όλη τη θρησκευτική επισημότητα που δηλώνει αυτός ο όρος:

Και με φωνή που εφαινότουνα πως νικάει την ταραχή του πολέμου, άρχισε: 

                Το χάραμα επήρα 

                του ήλιου το δρόμο 

                κρεμώντας τη λύρα 

                τη δίκαιη στον ώμο. 

                Κι απ' όπου χαράζει 

                ώς όπου βυθά κ.τ.λ.

Δεν είναι ίσως τυχαίο το ότι αυτό είναι το μόνο σημείο όπου εμφανίζεται ο ρυθμός στο έργο.

Ποιηση κατ' αρχην

 Εισαγωγή: Χρυσή Γιαννουλάκη

Ο Freud έχει τοποθετηθεί ρητά: οι ποιητές προηγούνται των ψυχιάτρων στην κατανόηση της ανθρώπινης ψυχής. Το λογοτεχνικό έργο είναι ένα πεδίο πλησιέστερο στο ασυνείδητο από την επιστημονική σκέψη. Ακολουθώντας τον Freud και, κυρίως, την αγάπη μας για την ποίηση αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε το τμήμα της ιστοσελίδας Ποίηση κατ’ Αρχήν, με στόχο να δώσουμε τον πρώτο λόγο στην Τέχνη του Λόγου που θα συνοδεύεται από λακωνικούς θεωρητικούς σχολιασμούς. Θα παρατίθενται λοιπόν κάποια ποιήματα που προ(σ)φέρουν “τα λόγια της τρέλας”, όπως κανείς ιστάμενος μακριά από τις πρωτογενείς ψυχικές διεργασίες δεν θα τολμούσε.

Ως ψυχαναλυτές,, θέλοντας να αποφύγουμε μια σειρά προβλημάτων που δημιουργείται όταν δίνεται το προβάδισμα στην αντικειμενικότητα της επιστήμης, δεν μπορεί παρά να στοχεύουμε σε έναν διάλογο με την Ποίηση, πρωτίστως επί της Τρέλας. Ο Foucault, στην Ιστορία της Τρέλας, υπογραμμίζει την έλλειψη διαλόγου του καθημερινού ανθρώπου με τον τρελό και, κατά συνέπεια με την "Τρέλα" που αντιστοιχεί στο μη ορθολογικό κομμάτι του εαυτού όλων μας: «Ο σύγχρονος άνθρωπος, καταμεσής στον αδιατάραχτο κόσμο της διανοητικής πάθησης, δεν επικοινωνεί πια με τον τρελό: Από την μια στέκεται ο λογικός άνθρωπος, που για τα ζητήματα της τρέλας καθιστά υπεύθυνο τον γιατρό κι έτσι αποκλείει κάθε άλλο δρόμο επαφής με την τρέλα. Από την άλλη στέκεται ο άνθρωπος της τρέλας, που δεν επικοινωνεί με τους άλλους παρά μονάχα μέσα από μια λογική, που αποτελεί επιταγή, καταναγκασμό σωματικό και ηθικό» (Foucault, σελ.6).

Η “τρέλα” ή παραφροσύνη, όρος κοινός στην καθομιλουμένη για την ψύχωση, (ο Freud προτιμούσε τον όρο παραφρένεια από τη σχιζοφρένεια που επικράτησε τελικά), ανθίσταται στην κατανόηση και την αναπαράστασή της και οδηγεί τον συγγραφέα/μελετητή είτε σε μια άκριτη στάση αποπλανημένου θαυμαστή όπου δεν την αγγίζει στην ίδια την τρομακτική ουσία της είτε σε μια αποφυγή της μέσω μιας δήθεν επιστημονικής έγκυρης αντικειμενικότητας όπου πάλι δεν την αγγίζει στην ουσία της.

Αυτό δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο. Από την πρωτόγονη εποχή έως σήμερα, η Τρέλα ανακινεί τον συναισθηματικό κόσμο του συνομιλητή της με δύο συμπληρωματικούς τρόπους: γοητεύει αλλά κυρίως, προκαλεί έναν ανείπωτο τρόμο. Όσον αφορά στον τρόμο, όπως επισημαίνει ο Ν. Τζαβάρας στο βιβλίο του Τα Λόγια της Τρέλας, η ποίηση αποτελεί «όχι μόνο δίαυλο για την ψηλάφηση του προσυνειδητού αλλά και ασφαλιστική δικλείδα για την παράλληλη μείωση του τρόμου που κυοφορείται σε κάθε προσέγγισή του με τα όργανα της αισθητικής διείσδυσης που τείνουν να αποσταθεροποιήσουν το Εγώ» (σελ. 10).

 

Στον ακόλουθο σύνδεσμο παρουσιάζονται και ανανενώονται τακτικά, ποιητικά αποσπάσματα και σκέψεις.

ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΤ' ΑΡΧΗΝ 

Σινεμα με τον Freud - Παρουσιασεις

Το Σινεμά με τον Φρόυντ διανύει τον τέταρτο κύκλο προβολών - συζητήσεων ταινιών από τον διαχρονικό και σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο καθώς και θεατρικών παραστάσεων. Σταδιακά, θα προσπαθήσουμε να σας δώσουμε και να μοιραστούμε μαζί σας στιγμιότυπα από αυτές τις εκδηλώσεις.

Η επιτροπή κινηματογράφου 

 

  • Samotnosc - θεατρικό έργο της Άννελης Ξηρογιάννη (28/3/2018)

Μιλά για το έργο η συγγραφέας Άννελη Ξηρογιάννη - https://www.youtube.com/watch?v=dKzmgAuGhek

Μιλά ο σκηνοθέτης Παντελής Μάκκας - https://www.youtube.com/watch?v=MTWpXNXfIjI

Μιλά ο ψυχαναλυτής Αθανάσιος Αλεξανδρίδης - https://www.youtube.com/watch?v=8iQplZ9697o

Συζήτηση με το κοινό. Στην συζήτηση παρεμβαίνουν οι ηθοποιοί της παράστασης Δάφνη Μαρκάκη και Δημήτρης Ντάσκας. Συντονίζει η ψυχαναλύτρια Μαρία Χατζηανδρέου. - https://www.youtube.com/watch?v=UztPgmVcJBI

 
  • Στέλλα κοιμήσου - θεατρικό έργο του Γιάννη Οικονομίδη (26/2/2018):

 Έναρξη της εκδήλωσης από την Ελίζα Νικολοπούλου, που συντονίζει την εκδήλωση - https://www.youtube.com/watch?v=94RL0OsRNZY

 Διαβάζει αποσπάσματα από το έργο ο συγγραφέας Δημοσθένης Παπαμάρκος - https://www.youtube.com/watch?v=peKo45o4EnA

 Μιλά ο ψυχίατρος Δημήτρης Καβαλλιέρος - https://www.youtube.com/watch?v=E15MGpLbHZ0

 Μιλά η ψυχαναλύτρια Μαρία Χατζηανδρέου - https://www.youtube.com/watch?v=bSziU4Yil8s

 Μιλά η συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη - https://www.youtube.com/watch?v=m04Dbx6xfeA

Μιλά ο σκηνοθέτης Γιάννης Οικονομίδης - https://www.youtube.com/watch?v=puUX-YmRPH 

Συζητούν οι ομιλητές με τον θίασο της παράστασης. Παρεμβαίνουν οι ηθοποιοί με σειρά Αντώνης Ιορδάνης, Στάθης Σταμουλάκος και Ιωάννα Κολιοπούλου - https://www.youtube.com/watch?v=Yrr1EJsFgwQ

Συζήτηση με το κοινό. https://www.youtube.com/watch?v=eOrZs1RIqAc

 
  • "Οι Βοσκοί" (4/2/18)

Στους ακόλουθους συνδέσμους παρατίθεται το υλικό που ακούστηκε στην προβολή και συζήτηση της ταινίας του Νίκου Παπατάκη, "Οι Βοσκοί".

Χαιρετίζει η Μαρία Χατζηανδρέου.

Την ταινία προλογίζει η Μαρία Παραδείση.

Σχολιάζουν την ταινία o Γιάννης Οικονομίδης και ο Αθανάσιος Αλεξανδρίδης

Συζητούν με το κοινό οι Γ. Οικονομίδης και Α. Αλεξανδρίδης. Συντονίζει ο Χάρης Μωρίκης.

Cinema με τον Freud - Οι Βοσκοί (04/02/2018) : https://youtu.be/Pn8KAe3vyKI

 

  • "Miss Violence" (21/1/2018)

Στους ακόλουθους συνδέσμους παρατίθεται το υλικό που ακούστηκε στην προβολή και συζήτηση της ταινίας του Αλέξανδρου Αβρανά, Miss Violence (2013).

Την ταινία προλογίζει η Μαρία Παραδείση

Σχολιάζει o Δημήτρης Τζάκσον

Μιλά για την ταινία ο σκηνοθέτης, Αλέξανδρος Αβρανάς

Συζητούν με το κοινό οι Α. Αβρανάς, Δ. Τζάκσον, Μ. Παραδείση. Συντονίζει η Δ. Εμπέογλου.

Cinema με τον Freud - Miss Violence (21/1/2018) : https://youtu.be/V1xgy5jhZoA

 

  • "Artherapy" (3/12/17)

Στους ακόλουθους συνδέσμους παρατίθεται το υλικό που ακούστηκε στην προβολή και συζήτηση της ταινίας του Νίκου Περάκη Artherapy (2010).

Την ταινία προλογίζει ο Γιώργος Μπράμος

Σχολιάζει η Ελισάβετ Παπανδρέου

Μιλά για την ταινία ο σκηνοθέτης, Ν. Περάκης

Συζητούν με το κοινό οι Νίκος Περάκης, Ελισάβετ Παπανδρέου, Γιώργος Μπράμος. Συντονίζει η Ελίζα Νικολοπούλου

 Cinema με τον Freud - ArtTherapy (03/12/17) : https://youtu.be/npuRp3BMb9Q

 

  • "Ο Βυσσινόκηπος"  (12/11/17)

Στους ακόλουθους συνδέσμους παρατίθεται το υλικό που ακούστηκε στην προβολή και συζήτηση της ταινίας του Μιχάλη Κακογιάννη, Ο Βυσσινόκηπος (1999)

Τον πρόλογο του Γιώργου Μπράμου διαβάζει η Μαρία Χατζηανδρέου (Κακογιάννης, του Γ. Μπράμου))

Σχολιάζει την ταινία η Ελισάβετ Κοτζιά

Τον σχολιασμό του Δημήτρη Σακελάρη διαβάζει η Αμίνα Μοσκώφ

Σχολιάζει η Μαρία Χατζηανδρέου

Συζητούν η Ε. Κοτζιά, Μ. Χατζηανδρέου. Συντονίζει η Α.Μοσκώφ.

Cinema με τον Freud - Βυσσινόκηπος (12/11/17) : https://youtu.be/igCDoBxJgFI
 
  •  "Silent” (22/10/17)

Στους ακόλουθους συνδέσμους παρατίθεται το υλικό που ακούστηκε στην προβολή και συζήτηση (22/10/17)  της ταινίας του Γιώργου Γκικαπέππα  Silent (2015).

Χαιρετίζει ο πρόεδρος της ΕΨΕ Σωτήρης Μανωλόπουλος. 

Προλογίζει ο Γιώργος Μπράμος

Σχολιάζει ο Χρήστος Ζερβής

Μιλά για την ταινία ο σκηνοθέτης,  Γ. Γκικαπέππας

Μιλά για την ταινία ο Όμηρος Πουλάκης, ηθοποιός 

Συζητούν με το κοινό οι Γ. Γκικαπέππας, Χ. Ζερβής. Συντονίζει η Π. Ζέη 

Cinema με τον Freud - Silent (22/10/17) : https://youtu.be/Zfk7-D_-ajQ
 
  • "Το μικρό ψάρι” (2/4/17)

Στους ακόλουθους συνδέσμους παρατίθεται το υλικό που ακούστηκε στην προβολή και συζήτηση (2/4/17) της ταινίας του Γιάννη Οικονομίδη “Το μικρό ψάρι” (2014).

Προηγείται ο σχολιασμός της ταινίας από τον Νίκο Λαμνίδη και ακολουθούν αποσπάσματα από την συζήτηση που ακολούθησε, παρουσία και με την συμβολή του σκηνοθέτη.

Σχολιασμός από τον Νίκο Λαμνίδη

Συζήτηση

 

  • "Μιρουπάφσιμ" (26/3/17)

Στους ακόλουθους συνδέσμους παρατίθεται το υλικό που ακούστηκε στην προβολή και συζήτηση (26/3/17) της ταινίας των Γιώργου Κόρρα και Χρήστου Βούπουρα “Μιρουπάφσιμ” (1997).

Προηγείται ο σχολιασμός της ταινίας από την Αμίνα Μοσκώφ και ακολουθούν αποσπάσματα από την συζήτηση που ακολούθησε, παρουσία και με την συμβολή των δύο σκηνοθετών. 

Σχολιασμός από την Αμίνα Μοσκώφ

Συζήτηση (Χρήστος Βούπουρας, Γιώργος Κόρρας, Αμίνα Μοσκώφ)

 

  • "Ούτε γάτα ούτε ζημία" (12/3/2017)

Στους ακόλουθους συνδέσμους παρατίθεται το υλικό που ακούστηκε στην προβολή και συζήτηση (12/3/2017) της ταινίας του Αλέκου Σακελλάριου “Ούτε γάτα, ούτε ζημιά” (1955). Προηγείται ο σχολιασμός της ταινίας από τον Ιάκωβο Κλεώπα (ψυχαναλυτή) και  την Μαρία Παραδείση (ιστορικό κινηματογράφου) και ακολουθούν αποσπάσματα από την συζήτηση που ακολούθησε γύρω από την ταινία.

Σχολιασμός από τον Ιάκωβο Κλεώπα (κείμενο)

Σχολιασμός από τον Ιάκωβο Κλεώπα (βιντεοσκόπηση)

Σχολιασμός από την Μαρία Παραδείση (βιντεοσκόπηση)

Συζήτηση (βιντεοσκόπηση)

 

  • "Δονούσα" (29/1/2017)

Στους ακόλουθους συνδέσμους παρατίθεται το υλικό που ακούστηκε στην προβολή και συζήτηση της ταινίας της Αγγελικής Αντωνίου “Δονούσα”(1992). Προηγείται ο σχολιασμός της ταινίας από τον ψυχαναλυτή Σάββα Σαββόπουλο, ακολουθεί η παρέμβαση της Αγγελικής Αντωνίου και ακολουθούν αποσπάσματα της συζήτησης που έγινε με το κοινό, παρουσία της σκηνοθέτιδας  

Σχολιασμός από τον Σάββα Σαββόπουλο 

Σχολιασμός από την Αγγελική Αντωνίου

Συζήτηση

 

  • "Η εαρινή σύναξις των αγροφυλάκων" 11/12/2016 

Στους ακόλουθους συνδέσμους  παρατίθεται το υλικό που ακούστηκε στην προβολή και συζήτηση (11/12/2016) της ταινίας του Δήμου Αβδελιώδη “Η εαρινή σύναξις των αγροφυλάκων” (1999). Προηγείται ο σχολιασμός της ταινίας από τον Χάρη Μωρίκη και ακολουθούν αποσπάσματα από την συζήτηση που ακολούθησε γύρω από την ταινία, παρουσία του σκηνοθέτη. 

Σχολιασμός από τον Χάρη Μωρίκη (βιντεοσκόπηση)

Συζήτηση (βιντεοσκόπηση)

 

  • “Το Βλέμμα του Οδυσσέα” 31/1/2016

Στους ακόλουθους συνδέσμους, παρατίθεται το υλικό που ακούστηκε στην προβολή και συζήτηση (31/1/16) της ταινίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου “Το Βλέμμα του Οδυσσέα” (1995)  με δύο κείμενα, ένα σύντομο εισαγωγικό της Άννας Ποταμιάνου για την ταινία και η ομιλία του Κώστα Μπαζαρίδη μετά το τέλος της προβολής. Τέλος, παρουσιάζονται βιντεοσκοπημένα αποσπάσματα από την συζήτηση που έγινε γύρω από την ταινία, με την παρουσία και την ουσιαστική συμβολή της Φοίβης Αγγελοπούλου.

Πέρα από τις εικόνες. Σκέψεις γύρω από το "Βλέμα του Οδυσσέα" του Θ. Αγγελόπουλου, Άννα Ποταμιάνου

Σχολιασμός της ταινίας το "Βλέμα του Οδυσσέα", Κώστας Μπαζαρίδης

Συζήτηση (βιντεοσκόπηση)

 

  • “Από τα κόκκαλα βγαλμένα" (22/11/2015)

Στους παρακάτω συνδέσμους παρατίθεται υλικό από την προβολή και συζήτηση (22/11/2015), παρουσία του σκηνοθέτη, της ταινίας του Σωτήρη Γκορίτσα 'Από τα κόκκαλα βγαλμένα' με το κείμενο- σχόλιο του Σωτήρη Μανωλόπουλου και το κείμενο της ομιλίας του Μιχάλη Πέτρου για την ταινία.

Σχόλιο, του Σωτήρη Μανωλόπουλου

Σχολιασμός της ταινίας από τον Μιχάλη Πέτρου

 

  • “Μπάυρον, Μπαλάντα ενός δαιμονισμένου" (18/10/2015)

Στους παρακάτω συνδέσμους παρατίθεται το υλικό που ακούστηκε στην προβολή και συζήτηση (18/10/2015), παρουσία του σκηνοθέτη, της ταινίας του Νίκου Κούνδουρου 'Μπάυρον, Μπαλάντα ενός δαιμονισμένου' (1992) με ένα εισαγωγικό κείμενο της Μαρίας Χατζηανδρέου και την ομιλία του Κώστα Καπετανάκη για την ταινία.

Εισαγωγή, της Μαρίας Χατζηανδρέου

Σχολιασμός της ταινίας από τον Κώστα Καπετανάκη

 

  • "Ο εχθρός μου"

 Στον ακόλουθο σύνδεσμο παρατίθεται  υλικό που ακούστηκε στην προβολή και συζήτηση (27/9/15) της ταινίας του Γιώργου Τσεμπερόπουλου "Ο εχθρός μου" (2013), παρουσία του σκηνοθέτη της ταινίας Γιώργου Τσεμπερόπουλου. Την ταινία σχολίασε ο ψυχαναλυτής Ιωάννης Βαρτζόπουλος. Η ψυχαναλύτρια Αριέλλα Ασέρ συντόνισε την συζήτηση.

Σχολιασμός της ταινίας από τον Ιωάννη Βαρτζόπουλο

 

  • "Ακαδημία Πλάτωνος" (8/2/2015) 

Στους ακόλουθους συνδέσμους παρατίθεται το υλικό που ακούστηκε στην προβολή και συζήτηση (8/2/2015) της ταινίας του Φίλιππου Τσίτου 'Ακαδημία Πλάτωνος' (2009), 

παρουσία του πρωταγωνιστή της ταινίας Αντώνη Καφετζόπουλου, με εισαγωγή της Μαρίας Χατζηανδρέου και την ομιλία του Φώτη Μπόμπου.

Εισαγωγή, της Μαρίας Χατζηναδρέου

Σχολιασμός της ταινίας από τον Φώτη Μπόμπο

 

  • “Ξενία" (11/1/2015)

Στους ακόλουθους συνδέσμους παρατίθεται υλικό που ακούστηκε στην προβολή και συζήτηση (11/1/2015), παρουσία του σκηνοθέτη, της ταινίας του Πάνου Κούτρα 'Ξενία' (2014) με το εισαγωγικό κείμενο του Σωτήρη Μανωλόπουλου και την ομιλία της Τέσσας Χατζηγιάννη. 

Εισαγωγή, του Σωτήρη Μανωλόπουλου

Σχολιασμός της ταινίας από την Τέσσα Χατζηγιάννη

Download Free FREE High-quality Joomla! Designs • Premium Joomla 3 Templates BIGtheme.net